اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ زیست ماندگاری: تمركز بر روي محتواي شيميايي ترکیبات بر پايه مواد زيستي و منابع آنها

گروه ترجمه و تولید محتوا بسپار / ایران پلیمر این مقاله قسمت دوم از یک مقاله سه قسمتی در مورد زیست ماندگاری و چالش‌های پیش روی بسیاری از بازارها از جمله پوشش، چسب، درزگیر و الاستومر در یافتن منابع تجاری تامین مواد اوليه پلیمری بر پايه مواد زيستي است. در بخش دوم و سوم، ما بر روی انتخاب مواد شیمیایی مورد استفاده در توليد گروه‌هاي مختلف رزین/پلیمر که از منابع زیستی مشتق شده‌اند تمرکز خواهیم کرد و با توجه به منابع موجود برای مواد اوليه پلیمری بر پايه مواد زيستي در هر دسته، به بررسي وضعیت فعلی خواهیم پرداخت. همچنین مسیرهای شیمیایی بالقوه برای تولید تجاری انواع پلیمرهای جدید بر پايه مواد زيستي را بررسی خواهیم کرد. این امر شامل ارزیابی تلاش‌های فعلی جهانی برای عرضه محصولات تجاری جدید به بازار در هر یک از خانواده‌های پلیمری مذكور، از منابع موجود و همچنين منابع جدید است.
مواد اوليه خام حاصل از منابع تجدیدپذیر، به جای مواد خام مشتق شده از نفت، به عنوان زیست توده گیاهی شناخته مي‌شوند. حال سوال اينجاست كه زیست توده چیست؟
• زیست توده یک ماده آلی تجدیدپذیر است که از گیاهان و حیوانات به دست می‌آید.
• زیست توده حاوی انرژی شیمیایی ذخیره شده از خورشید است. گیاهان از طریق فتوسنتز زیست توده تولید می‌کنند. زیست توده را می‌توان به طور مستقيم برای گرما سوزاند و یا به سوخت‌های مایع و گاز تجدیدپذیر تبدیل کرد.
مواد شیمیایی اصلی که از جایگزین‌های بر پايه مواد تجدیدپذیر زیستي تشكيل شده‌اند شامل موارد ذکر شده در جدول 1 مي‌باشند. به طور کلی، مواد شیمیایی بر پايه مواد زیستی که از دو مورد آخر نشات می‌گیرند، نماينده بخش بسیار کوچکتری از چهار گزینه بوده و در این مقاله مورد بررسی قرار نخواهند گرفت.

 

دکتر نعیمه شیراکبری، واحد کنترل کیفیت/ شرکت ایران خودرو

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 235 ویژه نامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که در پایان اردیبهشت ماه  ۱۴۰1 منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا