اخباراخبار ویژهمقالات

اختصاصی بسپار/ مقاله ای با عنوان جدیدترین فرمول‌‌بندی مستربچ‌‌ها

بسپار/ایران پلیمر کیفیت‌‌ها از جمله ظاهر سطحی، مقاومت در برابر آفت‌‌کش‌‌ها و قابلیت بازیافت (recyclability) را می‌‌توان با استفاده از فرمول‌‌بندی صحیح مستربچ – به روشی مثبت – تحت تاثیر قرار داد. در این مقاله، جدیدترین فرمول‌‌بندی‌‌های مستربچ‌‌ها‌‌ آورده شده است.

مستربچ‌‌سازی با رانشگرها روشی متداول است تا طیف وسیعی از افزودنی‌‌ها را درون فرمول خود، برای بهبود فرایند، عملکرد یا ظاهر محصول نهایی، ترکیب کند. به گفته شرکت Tosaf، مستربچ‌‌های ZD برای فیلم پلی‌‌پروپیلن دوسوجهت‌‌یافته (BOPP) مرواریدنما (pearlised) می‌‌تواند به تولیدکنندگان کمک کند تا کیفیت و کارایی محصول را افزایش دهند. هنگامی که در طول فرایند، اضافه می‌‌شوند، کمک می‌‌کنند تا خواص فیلم مانند کدری (opacity)، براقیت و ضخامت را حتی برای فیلم‌‌هایی با چگالی کم یا عملکرد بالا، یکنواخت‌‌تر کنند.
مستربچ‌‌ها برای ساخت فیلم‌‌های مرواریدنما و مرواریدنمای سفید در محدوده چگالی 55/0 تا 8/0 گرم بر سانتی متر مکعب مناسب هستند. با ZD1738HP تا چگالی 65/0 گرم بر سانتی متر مکعب و با ZD2446HP تا چگالی متوسط تا بالاتر، می‌‌توانند بهینه شوند. کاربردهای معمول آن برای بسته‌‌بندی مواد مختلف از جمله صابون، شیرینی، بستنی و محصولات پخته‌‌شده، می‌‌باشد. هم‌‌چنین می‌‌توان از آن برای لفاف‌‌پیچی، درون قالب، برش و برچسب‌‌های حساس به فشار استفاده کرد. شرکت Tosaf از مشکلات رایج در تولید فیلم‌‌های مرواریدنما و مروارید نمای سفید مطلع است. محصولات شرکت، تولیدکنندگان را قادر می‌‌سازد تا مشخصات دقیق را به همراه بازده زیاد برآورده سازد.
هم‌‌چنین شرکت مجموعه‌ای از مستربچ‌های افزودنی را تولید کرده است که برای تولید فیلم پلی‌‌اتیلن دوسوجهت‌‌یافته (BOPE) طراحی شده‌اند. این سبد محصولات شامل افزودنی‌‌های لغزش‌‌افزا (slip)، ضدخشک‌‌چسبی (antiblock)، ضدالکتریسیته ساکن (antistatic) و ضد مه، می‌‌باشد و توانایی استفاده از آن‌‌ها به صورت جداگانه یا ترکیبی به تولید‌‌کنندگان، انعطاف پذیری زیادی را در برآوردن نیازهای خاص محصول، می‌‌دهد.

اعتبارسنجی کشش (Stretching)
شرکت Tosaf با شرکت Brückner، سازنده تجهیزات کشش فیلم، برای تایید ویژگی‌‌های فرایندی مستربچ‌‌های BOPE همکاری کرده است. آزمایش‌ها نشان می‌دهد که فیلم‌های تولید شده با آن‌‌ها، نیازهای نوری و عملکردی بالایی را بدون به خطر انداختن خواص مکانیکی، برآورده می‌کنند. این شرکت هم‌‌چنین به واسطه ویژگی‌های فرایندی، نشان داده است که افزودنی‌های جدید برای تولید فیلم‌های آرایش یافته در جهت دستگاه (MDO)، مناسب هستند.
علاوه بر این، شرکت مجموعه‌ای از مستربچ‌های پخش‌کننده نور (LD) را توسعه داده است که می‌تواند از نقاط داغ (hotspots) روی سطوح دارای نور پس‌زمینه جلوگیری کند (شکل 1). طبق گفته شرکت، بسیاری از منابع نور LED با ایجاد نور یکنواخت، مشکل دارند که باعث ایجاد نقاط داغ می‌‌شود.

مستربچ حاوی ریزپرکننده‌هایی است که عملکرد آن‌ها، پس از بررسی‌‌های آزمایشگاهی، بهینه شده است. این بررسی‌‌های آزمایشگاهی به ویژگی‌هایی مانند مواد، ضریب شکست، شفافیت، هندسه و ابعاد پرداخته است. در نتیجه، فقط مقادیر کمی از مستربچ – حدود 1 تا 2 درصد – برای پخش نور در یک ماده شفاف، معمولا پلی‌‌متیل متاکریلات (PMMA) و پلی کربنات، مورد نیاز است. ضمنا انتقال نور و خواص مکانیکی مواد پایه، تا حد زیادی حفظ شده است. علاوه بر گونه‌‌های رنگ خنثی، ترکیب‌‌هایی با رنگ‌‌های خاص و سایر خواص کاربردی مانند پایدارکننده‌‌های UV در دسترس هستند.
مستربچ‌های LD با تنظیم خواص پخش نور هدف‌‌گذاری شده برای هر کاربرد و ضخامت مواد با تغییر افزودن مقدار مواد، به شرکت‌های رانشگری، انعطاف‌پذیری بیشتری را بدون نیاز به نگهداری موجودی متنوع در انبار می‌دهد.
به گفته شرکت، تولیدکنندگان رانشگرها برای فناوری روشنایی معمولا نمی‌توانند خود افزودنی پخش‌‌کننده نور را ترکیب کنند، زیرا به مقدار زیادی دستگاه نیاز دارد. مستربچ‌های LD با فرایند آسان، راه را برای دستیابی به انعطاف‌پذیری برای آن‌ها باز می‌کنند، زیرا برای محصولات بدون هیچ‌‌گونه نقصی،‌ طراحی شده‌اند. به گفته شرکت، نمونه‌‌هایی از قطعات پخش‌‌کننده نور شامل عناصر تزئینی با نور پس زمینه برای قطعات داخلی و خارجی خودرو، با کاربردهای بالقوه دیگر در زمینه‌‌هایی مانند لوازم خانگی (white goods)، طراحی مبلمان و لوازم الکترونیکی مصرفی، می‌‌باشند.

برگردان: مهندس حمیده یاری
[email protected]

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 233 ماهنامه بسپار که در نیمه اسفند ماه ۱۴۰۰ منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه و فیدیبو قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا