اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ توسعه پوشش هوشمند جهت شیشه پنجره ها/ شیشه هایی که با تابش خورشید تیره می شوند

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر محققان موسسه Fraunhofer یک پوشش هوشمند جهت شیشه پنجره ها توسعه داده اند که در هنگام تابش نور خورشید تیره می گردد. در این پوشش از مواد ترموکرومیک و الکتروکرومیک استفاده شده است که در برابر حرارت و الکتریسیته تغییر رنگ می دهند.

استفاده از این پوشش در ساختمان هایی که دارای نمای شیشه ای می باشند مانع گرم شدن اتاق ها در اثر تابش نور خورشید می گردد. بنابراین باعث صرفه جویی در انرژی مورد نیاز وسایل تهویه هوا می شود. به گفته Dr. Marco Schott مدیر گروه سامانه های الکتروکرومیک در Fraunhofer ISC، پوشش الکتروکرومیک بر روی یک فیلم شفاف رسانا اعمال می شود. اعمال ولتاژ الکتریکی باعث انتقال یون ها و الکترون ها شده و پوشش تیره می شود. با استفاده از عناصر الکتروکرومیک، حسگر ها می توانند عواملی مثل روشنایی و دما را اندازه گیری کنند. در فیلم های الکتروکرومیک مصرف انرژی بسیار پایین است. تنها یک ولتاژ بسیار پایین برای شروع فرآیند کافی می باشد. مواد ترموکرومیک نیازی به الکتریسیته ندارند و در اثر گرمای نور خورشید تغییر می کنند. ترکیب لایه های ترموکرومیک و الکتروکرومیک در یک پنجره کامپوزیتی بیشترین انعطاف پذیری را ایجاد می کند. با این روش مهندسان ساختمان می توانند راه حل های مناسبی برای ساختمان های مختلف در مناطق مختلف ایجاد کنند.

محققان چالش های مربوط به تولید را نیز برطرف کرده اند. پوشش الکتروکرومیک بر روی یک فیلم پلیمری اعمال می شود. پوشش ترموکرومیک بر روی یک زیرآیند شیشه ای نازک اعمال می شود. آنها از فرآیند های پوشش دهی تحت خلا (vacuum coating) و wet chemical استفاده کردند. سپس این اجزای قابل تغییر ، تحت خلا بر روی ورقه های 4 میلی متری شیشه پنجره لمینیت می شوند. این فرآیند پوشش دهی در مقیاس صنعتی قابل اجرا بوده و دارای صرفه اقتصادی می باشد. مواد ترموکرومیک و الکتروکرومیک با ضخامت کم ( حدود 100 میکرون) و به میزان 500 گرم بر مترمربع استفاده می شوند. بنابراین باعث افزایش وزن سازه نمی شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا