اخبار

اختصاصی بسپار/ برنامه های ENGEL برای نمایشگاه K 2019: کابرد ضایعات پلاستیک را توسعه می دهیم

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر اقتصاد چرخشی یکی از چهار تمرکز نمایشگاه K2019 خواهد بود. علاوه بر آن روند سبزی است که میان تولیدکنندگان ماشین‌آلات قالب‌گیری تزریقی از جمله شرکت ENGEL مطرح شده است.  این نمایشگاه 24 مهر تا اول آبان ماه در دوسلدورف آلمان برگزار می شود. هم اینک همایش K Preview  با حضور خبرنگاران رسانه های تخصصی از سراسر دنیا در شهر دوسلدورف در حال برگزاری است. گروه رسانه ای بسپار/ ایران پلیمر به دعوت برگزارکنندگان در این نشست حضور دارد. 

دکتر Stefan Engleder، مدیر اجرایی گروه ENGEL بر اهمیت قابل توجه این موضوع تاکید می‌کند: این مسئله دغدغه شخصی من است که برای ایجاد اقتصاد چرخشی در صنعت پلاستیک تلاش کنم و این مسئولیتی جهانی است که تنها با همکاری همه شرکت‌ها میسر می‌شود. بنابراین من به این وسیله از تمرکز بر اقتصاد چرخشی در نمایشگاه K که یک رویداد بین‌المللی صنعتی است، استقبال می‌کنم و امیدوارم که در آینده تلاش‌های بیشتری را در این راستا در این نمایشگاه شاهد باشیم.

آقای Engleder می‌گوید: نمایشگاه K2019 قابلیت‌هایی را که امروز وجود دارد، نشان می‌دهد. همچنین فعالیت‌های شرکت‌هایی را در صنعت پلاستیک نشان می‌دهد که در حال بستن چرخه‌های مواد بیشماری هستند. اقتصاد چرخشی محرک نوآوری است.  

یکی از اولویت‌ها در مسیر رسیدن به اقتصاد چرخشی توسعه کاربردهای گوناگون برای ضایعات پلاستیک است. در نمایشگاه K2019 پنج بخش نمایشگاهی در سه سالن تلاش‌های ENGEL را به عنوان تولیدکننده ماشین‌آلات قالب‌گیری تزریقی و ارائه دهنده راهکار، نشان می‌دهد. تمرکز اصلی بر روی مواد قابل بازیافت، بهبود ثبات فرایندها و روندهایی در حوزه طراحی برای بازیافت است.

 

ثبات بیشتر در فرایند مسیر را برای استفاده از مواد بازیافتی هموار می‌کند

آقای Gunther Klammer سرپرست بخش پلاستیک و متخصص اقتصاد چرخشی در شرکت ENGEL در اتریش می‌گوید: ثبات فرایندهای قالب‌گیری تزریقی مسئله‌ای کلیدی در استفاده از مواد بازیافتی برای تولید محصولات باکیفیت‌تر است.

مواد بازیافتی به صورت طبیعی نسبت به مواد خام اولیه تنوع بیشتری در پیمانه دارند. برای اینکه تاثیر این مسئله را بر روی فرایند به صورت قابل توجهی کاهش دهیم، سیستم کمکی هوشمند کنترل وزن iQ در ENGEL مورد استفاده قرار می‌گیرد تا ABS کاملا بازیافت‌شده را فرآوری کند. نرم‌افزار برنامه تزریق 4.0 این شرکت تضمین می‌کند که حجم ثابتی از ماده مذاب در طول فرایند تزریق وارد قالب شود و بنابراین محصولات کیفیتی ثابت و عالی خواهند داشت؛ حتی در صورتی که مواد اولیه کیفیتی متغیر داشته باشند. آقای Klammer می‌گوید:‌ این دستیار هوشمند دریچه‌های جدیدی را برای مواد بازیافتی در کاربردهای بسیار گسترده‌تری می‌گشاید. صنعت ۴.۰ یک ابزار توانمندسازی مهم برای اقتصاد چرخشی است.

 

افزایش نسبت مواد بازیافتی در اجزای قالب‌گیری ساندویچی

یک رویکرد دیگر در گسترش استفاده از مواد بازیافتی، قالب‌گیری ساندویچی با هسته‌ای از مواد بازیافتی در کنار مواد خام غیربازیافتی است. هدف از این کار از یک سو طراحی تعداد زیادی محصول برای این نوع از تولید دوجزئی است و از سوی دیگر نسبت مواد بازیافتی در هسته است که می‌توانند با توجه به شکل هندسی قطعه و الگوی جریان در قالب افزایش یابد. جعبه‌های انتقالی که ENGEL با استفاده از فرایند ذوب پوسته‌ای ENGEL تولید می‌کند، چالشی به خصوص را در این حوزه مطرح می‌کند. اما علی‌رغم چنین هندسه پیچیده‌ای، شرکت ENGEL همچنان در دستیابی به بیش از ۵۰٪ مواد بازیافتی با این فرایند موفق بوده است. نکته مهم دیگر خلوص محصول حاصل است که همان‌طور که Klammer می‌گوید تضمین می‌کند که محصول حاصل از قالب‌گیری ساندویچی، همچنین می‌تواند به آسانی در انتهای چرخه عمر بازیافت شود. شرکت ENGEL به صورت ویژه از پلی‌پروپیلن برای تولید جعبه‌های انتقال استفاده می‌کند. مواد بازیافتی در اینجا از طریق گردآوری مواد بازیافتی پس از مصرف توسط افراد انجام می‌شود. شرکت ENGEL به این منظور با شرکت Der Grune Punkt (شرکت نقطه سبز) و شرکت Duales System Deutschland همکاری می‎کند.

 

توجه به بازیافت در مراحل اولیه در توسعه محصول

طراحی با هدف بازیافت به آن معناست که فرایندهای بازیافت در مراحل اولیه توسعه یک محصول جدید در نظر گرفته می‌شوند و الزامات اقتصاد چرخشی و توسعه پایدار در مرحله طراحی محصول مورد توجه قرار می‌گیرند. نمونه‌هایی از مواردی که این مسیر در آن در حال حاضر در حال اجراست، صنعت بسته‌بندی و طراحی کامپوزیت‌های سبک‌وزن است. برای مثال در تولید بسته‌بندی‌هایی با دیواره نازک در فرایندهایی که برچسب زدن داخل قالب اتفاق می‌افتد، روندی در راستای سامانه‌های تک‌موادی در حال شکل‌گیری است که در آن برچسب و لایه زیرین از یک جنس ساخته شوند.

زمانی که طراحی کامپوزیت‌های سبک‌وزن را در نظر می‌گیریم، راهکارهای مبتنی بر مواد گرمانرم مسیر را به سوی اقتصاد چرخشی به ما نشان می‌دهند. در فرایند مذاب مواد آلی NGEL، الیاف‌های تقویت‌شده و پیش‌آغشته با ماتریسی از یک ماده گرمانرم مانند صفحات و نوارهایی از جنس مواد آلی به صورت همزمان با یک ماده گرمانرم از همان جنس ماتریس، قالب‌گیری می‌شود. اجزای کل کامپوزیت تنها شامل مواد گرمانرم و الیاف شیشه‌ای است و قابلیت بازیافت در انتهای عمر مفیدش را دارد. از این نظر شرکت ENGEL فرایندهای آماده تولید را در کاربردهای گسترده خودروسازی آماده کرده است.

 

به تور‌های ماهیگیری عمری دوباره ببخشید

در نمایشگاه K2019 شرکت ENGEL خط مشی اقتصاد چرخشی را به بیش از جایگاه اصلی‌اش گسترش می‌دهد. در یکی از غرفه‌ها ضایعات مصرف‌کننده نهایی از طریق ماشین‌آلات قالب‌گیری تزریقی این شرکت با نام victory به محفظه‌های کوچک زباله تبدیل می‌شوند. غرفه بازیافت Erema در همان نزدیکی واقع شده است که در آن یک ماشین قالب‌گیری تزریقی دیگر از همین سری با استفاده از تورهای ماهیگیری بازیافت‌شده جعبه می‌سازد. پلی‌آمید بازیافتی از سه نقطه جمع‌آوری تورهای ماهیگیری غیرقابل استفاده که در کشور شیلی بنا شده است، وارد می‌شود. پیش‌تر این تورها، به سبب عدم وجود زیرساخت برای جمع‌آوری ضایعات، در دریا رها می‌شدند. در شیلی این تورها توسط سیستم Erema بازیافت شده و توسط ماشین‌آلات قالب‌گیری تزریقی ENGEL به صورت اسکیت‌بورد و عینک آفتابی در می‌آیند. این پروژه ثابت می‌کند که تعامل‌های میان‌رشته‌ای و بین‌المللی تا چه اندازه می‌تواند برای بستن چرخه‌های مواد مفید باشد.

 

تعهد جهانی

آقای Stefan Engleder می‌گوید: اقتصاد چرخشی یک چالش جهانی با تمرکز بر مناطق مختلف است. ما با تجربه‌ای که از اروپا داریم می‌توانیم به مردم کمک کنیم اولین گام‌های خود را در اقصا نقاط دنیا، مانند امریکای جنوبی یا آسیا به سوی اقتصاد چرخشی بردارند. هر چه سازمان‌های یک زنجیره ارزش نزدیک‌تر به هم کار کنند، نتیجه بهتری حاصل می‌شود. به عنوان یک شرکت ما دایره اثر محدودی داریم.

شرکت ENGEL یکی از اولین تولیدکنندگان ماشین‌آلات است که پاییز سال گذشته به موسسه Ellen MacArthur پیوست. این موسسه شبکه جهانی دارد و می‌تواند صدای این شرکت را در بیان دغدغه مشترک به گوش دیگران برساند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا