اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ برآورد هزینه قطعات قالب‌‌گیری تزریقی (بخش چهارم، نیروی انسانی، بسته بندی و …)

بسپار/ایران پلیمر نکات ارایه شده در این مجموعه مقالات را دنبال کنید تا به هدف مورد نظر خود برسید. این چهارمین و آخرین بخش از این مجموعه مقالات است که روی بسته‌بندی، عملیات ثانویه و جزئیات مختلف تمرکز دارد.
——–
هنگام برآورد هزینه یک کار جدید، برخی از قالب‌گیران، یک کارور دستگاه را با نرخ ساعتی دستگاه ترکیب می‌کنند. اگر برای انجام کار مورد نظر به 1-2/1 کارور یا فقط نصف کارور نیاز باشد، چه؟ این استدلال که چیزی به نام کسری از شخص وجود ندارد، نادرست است. بسیار متداول است که یک کارور به بیش از یک دستگاه برسد. در واقع، با دستگاه‌های کوچک‌تر که کاملا خودکار کار می‌کنند و قطعات به صورت عمده در یک جعبه موج‌‌دار (corrugated box، جعبه کارتن) جمع می‌‌شوند، یک کارور اغلب می‌تواند به سه یا چهار دستگاه توجه کند.

هزینه‌های نیروی کار
کار باید بر اساس میزان نیروی کار مورد نیاز برای انجام کار – نه بیشتر و نه کمتر – برآورد هزینه شود. به این فکر کنید که کارورها باید چه کاری انجام دهند و چقدر زمان برای انجام آن نیاز دارند. آیا آن‌‌ها باید جعبه‌های خود را بسازند، قطعات را جداسازی کنند، قطعات را در یک مجموعه قالب مرتب کنند، قطعات را سرهم‌‌بندی کنند، آن‌‌ها را چفت کنند، ابعاد بحرانی را بررسی کنند، برچسب بزنند و غیره؟ در مرحله بعد، زمان چرخه قالب و تعداد قطعات خارج شده در طول هر چرخه را در نظر بگیرید. اغلب کارهایی را که کارور باید انجام دهد انجام دهید یا همتاسازی کنید تا ببینید چقدر طول می‌کشد. به خاطر داشته باشید که هزینه نیروی کار در یک دستگاه کوچک معمولا درصد بسیار بیشتری از هزینه قطعات نسبت به یک دستگاه بزرگ است. بنابراین، هنگام تخمین نیروی کار برای یک دستگاه کوچک محافظه‌‌کار (یعنی سخاوتمند) باشید.
هزینه یک کارور آن چیزی نیست که به او در هر ساعت پرداخت می‌کنید، به طور قابل توجهی بیشتر است. هزینه یک کارور باید شامل مواردی مانند حقوق تعطیلات، حقوق مرخصی، بیمه درمانی و هم‌‌چنین‌ بخش کارفرما از بیمه اجتماعی، پزشکی، ایالتی و مالیات بیکاری فدرال باشد. ‌بخش حسابداری باید نرخ نیروی کار را برای اعمال در هنگام برآورد هزینه محاسبه کند. با این حال، ممکن است از آن‌‌ها بپرسید که آیا محاسبات آن‌‌ها شامل مواردی مانند زمان ناهار، استحمام، آموزش شغلی و احتمالا برخی از هم‌‌پوشانی شیفت‌ها است یا خیر. برای اجرای یک دستگاه قالب‌‌گیری به مدت هشت ساعت، بیش از هشت ساعت نیروی کار نیاز است.
در نظر گرفتن هزینه‌های نیروی کار برای افراد راه‌انداز، بازرسان کیفیت و کنترل‌کننده‌های مواد، تمرین خوبی است. راه‌‌اندازی برخی کارها نسبت به برخی دیگر به زمان بسیار بیشتری نیاز دارد. درونه‌‌های MUD (Master Unit Die) کوچک را می‌توان در عرض چند دقیقه تنظیم کرد. قالب‌های بزرگ با کِشنده بادامکی هیدرولیکی، سوئیچ‌ها و ربات‌ها ممکن است ساعت‌ها طول بکشند. برخی از کارها نیاز به بازرسی و مستندات قابل توجهی دارند، مانند کارها در حوزه خودروسازی و پزشکی. برخی از کارها فقط به کارور نیاز دارند که بدانند پرنکردگی تزریق (short shot) و پلیسه چگونه است. برخی از کارها باعث ایجاد مواد آسیابی (regrind) زیاد می‌شوند، مانند راهگاه‌‌های سرد در قالب سه صفحه‌ای. برخی اصلا هیچ مواد آسیابی ایجاد نمی‌کنند، زیرا فقط برای آن‌‌ها مواد نو مشخص شده است. اگر کاری که برآورد هزینه می‌کنید زمان راه‌‌اندازی طولانی دارد، نیاز به بازرسی زیادی دارد، یا دوباره کاری زیادی ایجاد می‌کند، این هزینه‌های نیروی کار مرتبط باید به برآورد هزینه قطعه اضافه شوند.

هزینه‌های بسته‌بندی
تشخیص بسته‌بندی صحیح مستلزم دو چیز است: 1) پرسیدن از مشتری دقیقا چگونه می‌خواهد قطعاتش بسته‌بندی شود، فرض نکنید که می‌دانید چه می‌خواهد. و 2) تشخیص بهترین نوع و اندازه جعبه که در عین محافظت از قطعات در برابر تاب برداشتن یا آسیب دیدن قطعه، مقدار جعبه را به حداکثر برساند و برای کارور آن‌‌قدر سنگین نباشد که بتواند آن را بلند کند و روی ردیف بالای بارکف (پالت) قرار دهد. استفاده از نرم‌‌افزار طراحی به کمک رایانه (CAD) یک راه عالی برای کمک به این تصمیم است.
کلمه “جعبه” یک اصطلاح عمومی است. تعداد متغیرهای موجود در اندازه، ساختار و خواص فیزیکی می‌تواند گیج‌‌کننده باشد. دانستن چند نکته اساسی در مورد جعبه‌ها برای جلوگیری از انواع مشکلات، مهم است. اولین چیزی که باید بدانید این است که آن‌‌ها جعبه مقوایی نیستند. جعبه‌های مقوایی برای بسته‌بندی مخلوط غلات صبحانه و کیک استفاده می‌شود. شما جعبه‌های مقوایی موج‌‌دار می‌خواهید زیرا دارای یک لایه داخلی موج‌‌دار برای استحکام و محافظت هستند.
رایج‌ترین نوع جعبه، محفظه شیاردار معمول یاRSC (regular slotted container) نامیده می‌شود. باله‌های بیرونی بالا و پایین این نوع جعبه‌ها هنگام تا شدن در مرکز به هم می‌رسند، بنابراین می‌توان آن‌ها را به‌خوبی چسب یا منگنه زد. باله‌های داخلی کوتاه‌تر هستند و در مرکز به هم نمی‌رسند. این نوع جعبه ارزان‌ترین قیمت را دارد، زیرا در زمان تولید، پسماند بسیار کمی ایجاد می‌کند. اندازه جعبه به ترتیب بر اساس طول، عرض و عمق مشخص می‌شود. این‌‌ها ابعاد داخلی هستند و این مهم است بدانید. هم‌‌چنین باید ابعاد بیرونی جعبه را بدانید تا مطمئن شوید که روی لبه بارکف آویزان نمی‌شوند. در واقع سعی کنید حداقل یک یا دو اینچ فاصله بین جعبه‌ها و لبه‌های بیرونی بارکف داشته باشید. در غیر این صورت، جعبه‌ها هنگام بارگیری در کامیون و در حین حمل و نقل آسیب می‌بینند.
همان‌‌طور که در شکل 1 نشان داده شده است، چهار نوع ساختار جعبه موج‌‌دار وجود دارد. اکثر اوقات، ساختار تک جداره با اهداف شما مطابقت دارد. گاهی ممکن است به یک جعبه دو جداره نیاز داشته باشید.

برگردان: دکتر فاطمه خودکار
[email protected]

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 241 ماهنامه بسپار که در نیمه آبان ماه 1401 منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا