اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/انتخاب رزین برای پوشش چوب: راهنمای تهیه فرمولاسیون

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر تنوع رزین‌های موجود و کاربرد آن‌ها در صنعت، تهیه فرمولاسیون پوشش چوب را با چالش مواجه کرده‌است. برای دستیابی به رزین پلی‌یورتان پایه‌آب تک جزئی باید دو عامل مهم را مدنظر قرار داد: خواص رزین و ویژگی‌های مطلوب مصرف‌کننده نهایی. این دو عامل جدایی‌ناپذیرند و برای رفع چالش‌ها باید هر دو را در ارتباط با یکدیگر بررسی کرد.
محققان شرکت بایر، با دسته‌بندی کردن فناوری پلی‌یورتان تک جزئی و خواص اصلی آن‌ها برای کاربردهای مختلف به متخصصان برای تهیه فرمولاسیون پوشش چوب کمک می‌کنند. در این مقاله به یافته‌هایی اشاره می‌گردد که مرحله انتخاب رزین برای پوشش چوب را ساده‌تر می‌نماید.
انواع پراکنه‌های پلی‌یورتانی (PUD)
پراکنه‌های پلی‌یورتانی دارای انواع مختلف استخوانبندی یا واحدهای سازنده در ساختار خود می‌باشند: پلی‌اتر، پلی‌استر و پلی‌کربنات. گاهی از دو نوع مختلف استخوانبندی برای ایجاد فرمولاسیون PUD استفاده می‌شود. جدول ۱ مزایا و معایب انواع این پراکنه‌ها را نشان می‌دهد. گونه‌ای از PUD ها نیاز به عامل خارجی برای ایجاد اتصالات عرضی ندارند. برخی از این انواع حاوی گروه‌های اسیدچرب هستند که به پخت اکسیداسیونی طی زمان کمک می‌کند.
آزمون‌های ضروری برای بازار چوب
بعد از آشنایی با خواص انواع مختلف PUD، باید آزمون‌های ضروری را جهت تعیین رزین متناسب با کاربرد نهایی پوشش چوب شناسایی نمود. آزمون‌های رایج به شرح ذیل هستند:
• زمان خشک شدن
• سختی سطحی
• آزمون سایش تبر(Taber) (۱۰۰۰ دور، وزنه ۱۰۰۰ گرمی) برای تعیین مقاومت به خراش و سایش
• مقاومت شیمیایی (اتانول/آب، استون، حلال ۴۰۹، آب)
• آزمون رد پاشنه مشکی
• دوام خارجی
PUD های فاقد حلال
بعد از تعیین آزمون‌های ضروری، انواع PUD های فاقد حلال تحت آزمایش قرار گرفتند. جدول ۲ نتایج این آزمون‌ها را نشان می‌دهد. با وجود اینکه این رزین‌ها فاقد حلال هستند، نباید از حلال کمکی به عنوان عاملی ضروری در تشکیل فیلم در دمای اتاق برای آن‌ها غافل شد. رزین UH XP 4 از این جهت که به حلال کمکی نیاز ندارد جالب توجه می‌باشد. این رزین را می‌توان با میزان حلال آلی فرّار بسیار پایین (g/L 50) فرموله کرد که ویژگی جذابی برای بازار هدف می‌باشد. باید به‌خاطر داشت که فرآیند پخت این رزین اکسیداسیونی است، از این رو به یک خشک‌کن یا شتاب‌دهنده برای آغاز فرآیند پخت نیاز دارد. این شتاب‌دهنده‌ها معمولاً حاوی فلزاتی مانند کبالت یا آهن هستند.

مترجم: رعنا رفیعی هشجین، دانشجوی دکتری مهندسی پلیمر رنگ، پژوهشگاه رنگ

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 235 دوماهنامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که در پایان اردیبهشت ماه 1401 منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا