مقالات

اثر پیونده های عاملدار محیط دوست بر صنعت ساخت و ساز

گروه  ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر مقررات شدید، با توجه به افزایش نگرانی در مورد حفظ سلامت محیطی، باعث میشوند تا پوششهای ساختمانی حاوی ترکیبات آلی فرار کم با تفاوت قابل ملاحظهای مورد استفاده قرار گیرند. 
نگرانیها در رابطه با استفاده از ترکیبات آلی فرار و ترجیح دادن محصولات متناسب با محیط زیست، دو جنبه کلیدی است که سبب محبوبیت پوششهای ساختمانی با حداقل ترکیبات آلی فرار میشود. گواهینامه های مطلوب مانند LEED (رهبری و برتری در مبحث انرژی و محیط زیست) نیز که عمدتا نیازمند پوشرنگهای با درصد VOC کم و یا حتی صفر بوده، سهم قابل توجهی در افزایش استفاده از پوششهای ساختمانی با VOC کم دارند.
جدا از مشخصههای انتشار کم آنها، پوششهای ساختمانی با VOC کم به دلیل ویژگی کم بو بودن نیز مورد توجه قرار میگیرند. این مشخصه به نوبه خود، باعث تسهیل نقاشی بدون درز بین فضاهای اشغال شده با حداقل و یا بدون وقفه و اختلال در فعالیتهای روزانه میشود.شدت افزایش استانداردهای ساختمان سبز، همراه با کیفیت بالای هوای داخل ساختمان، در چندین منطقه در سراسر  جهان فراگیر شدهاست و موجب پذیرش پوششهای ساختمانی با VOC کم میشود.
پیشرفت مفهوم “شهر هوشمند” نیز ایجاد شرایط مناسب و مطلوب برای پذیرش پوششهای ساختمانی با VOC کم برای رعایت انتشار کم و اهمیت پیوندههای عاملدار با توجه به استانداردهای کیفیت است.
جلوگیری از رشد کپک در فیلمهای پوششی و سطح زیرآیند، نیز یکی از موارد استفاده از پوششهای ساختمانی با VOC کم است که خواص ضد میکروبی دارند.
پوشش¬های ساختمانی با VOC کم بجای دارا بودن حلالهای آلی، آب پایه هستند. بعلاوه مقاومت در برابر تابش فرابنفش، دوام طولانی و بهبود انعطاف پذیری برخی از ویژگیهای اساسی است که باعث افزایش جذابیت پوششهای ساختمانی با VOC کم در صنعت ساخت و ساز میشود.
تقاضای رو به رشد پوششهای ساختمانی با VOC کم نیز از افزایش مقررات سختگیرانه مربوط به انتشار VOC نشات میگیرد. برای مثال در استاندارد جهانی ایالات متحده برای انتشار ترکیبات آلی فرار برای مصرف کننده و محصولات تجاری، مقادیر VOC در کاربردهای متعدد و چندگانه باید به شدت تحت کنترل باشد، زیرا پوششهای ساختمانی یکی از محصولات اصلی هستند. با افزایش تمایل مشتریان نسبت به مصرف محصولات مطابق موارد فوق، تقاضا برای پوششهای ساختمانی با VOC کم، در تمام حالات باقی خواهد ماند.
پیونده¬های عامدار در پوششهای ساختمانی با VOC کم
استفاده از پیوندههای عاملدار در پوششهای ساختمانی با VOC کم، طیف گسترده ای از مزایا مانند بافت و دوام را در کاربریهای ساخت و ساز ارائه داده است. الویتها برای پوشش-های ساختمانی با VOC کم که شامل پیوندههای عاملدار از شفاف تا مات هستند، به نتایج و مشخصههای مورد نظر بستگی دارد.
سازگاری بالای پوششهای ساختمانی با VOC کم با پیوندههای عاملدار در پوششهای تزئینی، یکی دیگر از عوامل افزایش تقاضا در فضای ساخت و ساز است. علاوه بر این، ادغام پیونده-های عاملدار در پوششهای ساختمانی با VOC کم، مقاومت فوق العاده در برابر آب را ایجاد می¬کند.
پیوستن پیوندههای عاملدار با پوششهای ساختمانی با VOC کم، همچنین باعث چسبندگی عالی در زیرآیندهای مختلف شده که به حفظ و نگهداری عالی رنگ کمک میکند. علاوه بر این، ادغام پیوندههای عاملدار با پوششهای ساختمانی با VOC کم همچنین مقاومت در برابر جذب و برداشت خاک و گرد و غبار را فراهم کرده و سطوحی با تمیزشوندگی آسان ارائه می دهد.
نوع و مقدار پیونده در پوششهای ساختمانی با VOC پایین، تاثیر بسزایی در پارامترهای عملکردی مختلف در فضاهای ساختمانی، مانند مقاومت در برابر لکه، انعطاف پذیری، چسبندگی، سختی و مقاومت در برابر ترک دارد. 
موفقیتهای ساخت و ساز در منطقه APEJ (آسیا و اقیانوسیه بجز ژاپن)

 

مترجم: مهندس فهیمه رفیعی- کارشناس ارشد رشته مهندسی رنگ، پژوهشگاه رنگ

 

(ادامه دارد…)

 

متن کامل این مقاله را که در شماره   201 دوماهنامه پوشرنگ  در پایان تیرماه منتشر شده است، بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا