اخبار

ابراهیم رییسی خبر داد: آستان قدس، وقف و نذورات را صرف حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان می کند

بسپار/ ایران پلیمر  تولیت آستان قدس رضوی گفت: صندوق پژوهش و فناوری آستان قدس از شرکت‌های دانش‌بنیان و جوانان فناور حمایت می‌کند.

به گزارش فارس، حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی  دز حاشیه بازدید از نمایشگاه صنعت نانو و شرکت‌های دانش بنیان خلاق و فناور که در محل دائمی دانشگاه‌های تهران برگزار شد، گفت: آستان قدس رضوی در سه عرصه ارتباط با فناوری کار می‌کند؛ حوزه تقاضای فناوری که مربوط به موضوع ارائه خدمات به زائران است زیرا اگر این خدمات فناورانه باشد زائران در آسایش بیشتری هستند، همچنین در ارتباط با رسیدگی به معلولان و شرکت در جریان محرومیت‌زدایی در کشور نیز کار فناورانه مانند مساله حل بحران آب یا کلینیک درمانی برای نقاط محروم بسیار مهم است.

وی افزود: اینها در عرصه تقاضا و در بخش‌هایی هم در زمینه عرضه، کار فناوری می‌کنیم. به طور مثال سازمان اقتصاد ما در حوزه دارو کارهای خوبی انجام داده است. مثلاً درباره کشاورزی در مزارع موقوفه گام‌های دانش‌بنیان برداشته شده است.

رئیسی ادامه داد: عرصه سوم، مسئله تصویرگری فناورانه است که اهمیت بسیاری دارد. 

وی در رابطه با نحوه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: البته در این بخش دولت کارهایی را انجام می‌دهد ولی ما در آستان قدس رضوی فکر کردیم که صندوق پژوهش و فناوری را برای حمایت از فناوران فعال کنیم که تسهیل‌گر و حمایت‌گر باشد.

تولیت آستان قدس رضوی در پاسخ به این سؤال که بودجه این صندوق از چه محلی تأمین می‌شود، گفت: آنچه در آستان داریم مربوط به وقف و نذورات است، ما بودجه دولتی نداریم، از هزار سال قبل بودجه آستان از سوی مردم بوده است؛ حتی شرکت‌ها هم مسئول وقف نذورات هستند یا دولت به جای بدهی آن را به آستان داده است، در آستان هیچ چیز غیر موقوفه وجود ندارد و ما برای اینکه بخش اقتصادی آستان را سامان دهیم حرکت دانش‌بنیان و تلاش فناورانه را آغاز کردیم. مثلاً در حوزه خدمات به زائران معتقدیم خدمات فناورانه بسیار مؤثر است.

وی ادامه داد: ما دانشگاه امام رضا را هم داریم، کمیسیون علم و فناوری نیز در حوزه اقتصاد کلان در آستان فعال است، ما معتقدیم باید در همه لایه‌ها حرکت دانش‌بنیان صورت گیرد و صندوق پژوهش و فناوری رضوی نیز کار حمایت و تسهیل‌گری را برعهده دارد که این کار به تقاضای متقاضیان به ویژه جوانان نوپا انجام می‌شود که حتماً باید حمایت شوند.

رئیسی گفت: نمایشگاه شرکت‌های دانش‌بنیان می‌تواند جلوه «ما می‌توانیم» باشد و هرکس که می‌گوید کار را نمی‌توان به جوانان سپرد یا جوانان را نشناخته یا کشورمان.

تولیت آستان قدس رضوی اظهار داشت: هر کار جدید و صددرصد بومی که در کشور انجام شود حمایت می‌شود البته حمایت باید از ناحیه دولت باشد ولی ما هم به سهم خودمان به عنوان بخشی که کار علمی انجام می‌دهیم می‌خواهیم اعلام کنیم که ما هم از جوانان و بخش دانش‌بنیان حمایت می‌کنیم.

وی گفت: این کار بیشتر به صورت نمادین و برای این است که جوانان بدانند عرصه برای آنان در بخش دانش‌بنیان باز است آورده ما چندان زیاد نیست، اما نگاه‌مان نگاه مثبتی است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا