اخبار

آیا چاپ 3بعدی با سلولز رقیب پلیمرها خواهد بود؟!

بسپار می نویسد، سلولز همواره در طول تاریخ پراستفاده‌ترین ماده طبیعی برای چاپ محسوب شده است زیرا کاغذ از جنس سلولز است و در حال حاضر محققان قصد دارند با استفاده از چاپ سه‌بعدی کاربرد جدیدتری از آن را آزمایش کنند.

 محققان دانشگاه ام.آی.تی موفق شدند سلولز را جایگزین پلیمرهایی کنند که در حال حاضر از آنها برای چاپ سه‌بعدی استفاده می‌شود.

مهمترین ویژگی چاپ سه‌بعدی با استفاده از سلولز زیست‌تخریب‌پذیری و قابلیت بازیافت آن است.

سباستین پتینسون محقق ارشد این پروژه گفت: سلولز یکی از فراوان‌ترین مواد در دسترس است و به خاطر قیمت پایین، قابلیت بازیافت و خواص شیمیایی متنوع می‌تواند به خوبی در چاپ سه‌بعدی مورد استفاده قرار بگیرد.

پیش از این تلاش‌هایی برای استفاده از سلولز در چاپ سه‌بعدی انجام شده است اما تمام آنها با مشکلات بزرگی روبرو شدند که ادامه کار را تقریبا غیرممکن می‌کرد.

برای مثال نمونه‌های تولید شده قبلی در برابر گرما مقاومت بسیار پایینی داشته و به خاطر وجود پیوندهای هیدروژنی بین مولکول‌های سلولز تغییر شکل سریعی در آن بوجود آمده و حالت چسبناکی به خود می‌گرفتند.

برای جلوگیری از این اتفاق محققان دانشگاه ام.آی.تی از استات سلولز در آزمایش‌های خود استفاده کردند. در ساختار مولکولی این نوع از سلولز میزان پیوندهای هیدروژنی تا حد زیادی کاهش می‌یابد و به همین دلیل مقاومت محصول تولید شده به شدت بالاست.

در حال حاضر محققان دانشگاه ام.آی. تی موفق شدند با استفاده از اضافه کردن رنگ ضد میکروبی به استات سلولز، دو قیچی جراحی ضد میکروبی را با استفاده از چاپگر سه‌بعدی تولید کنند.

پتینسون گفت: با استفاده از این روش ما می‌توانیم در شرایطی که دسترسی به ابزار جراحی استریل وجود ندارد به راحتی ابزارهای مختلف را چاپ کرده و استفاده کنیم و بعلاوه می‌توانیم با توجه به نیازهای‌ مان تغییراتی در ابزارها داده و آنها را با شکل و شمایل دلخواه چاپ کنیم.

این تحقیق می‌تواند دنیای چاپ سه‌بعدی را به طور کامل متحول کند و با استفاده از سلولزهای مقاوم علاوه بر کاهش هزینه به سلامت محیط زیست نیز کمک کند.

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا