اخبار

آیا سهمیه کدهای معاف از مالیات لغو می شود؟

 بپار به نقل از پتروتحلیل می نویسد، گر چه برای معاملات دی اتیل هگزانول پتروشیمی شازند در آخرین روز معاملاتی هفته قبل رقابت کمتری انجام شد، اما با شارژ سهمیه ها در ماه آینده، احتمالا رقابت برای این کالا باز هم افزایش یابد.

در همین حال هفته گذشته منواتیلن گلایکول و دی اتیلن گلایکول پتروشیمی شازند و مارون با سقف قیمت معامله شد، اما دی اتیلن گلایکول فرسا شیمی با نرخ پایه یعنی یک هزار و ۷۲۰ تومان انجام شد، منو اتیلن گلایکول فرسا شیمی هم با سقف قیمت خریداری شد.

به گفته کارشناسان بازار، با توجه به کیفیت خوب دی اتیلن گلایکول فرساشیمی و صادرات این محموله به کشورهای دیگر، ضروری است که مصرف کننده ها در شرایط ملتهب بازار برای خرید این کالا اقدام کنند.

با این حال در بازار محصولات شیمیایی شاهد اهش قیمت ها از ۰٫۵ تا ۲ درصد در هفته گذشته بودیم، به طوری که بیشترین کاهش متعلق به بنزن با ۲ درصد افت بود.

این در حالی است که در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته یعنی چهارشنبه پروپیلن در جنوب شرق آسیا در محدوده ۶۹۵ دلار در هرتن سی اف آر قرار داشت که نسبت به معاملات روزهای قبلی تغییری نداشت، اتیلن هم در محدوده ۱۰۳۵ دلار در هر تن قرار داشت.

در همین حال پلی اتیلن سنگین در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته در جنوب شرق آسیا ۲ درصد نسبت به گذشته رشد داشت، به نظر می رسد پلی اتیلن سنگین کف قیمتی خود را لمس کرده باشد، پلی اتیلن سبک فیلم نیز ۱٫۵ درصد و سبک خطی ۱ درصد رشد کرده است.

روند پلی استایرن های معمولی و مقاوم ثابت بوده و پی وسی سی نیز با ۵ دلار افت متاثر از کاهش ۱ درصدی قیمت EDC و VCM مواجه شده است.

اما تقاضای پلی استایرن های معمولی و مقاوم در هفته گذشته بالا بود، EPS200 هم با رقابت خریداری شد، EPS300,400 اما با قیمت پایه مورد معامله قرار گرفتند، عرضه های طاهاسازان هم به نظر می رسد به دلیل بی رغبتی معامله گران انجام نمی شود.

پلی اتیلن های ترفتالات نیز درجنوب شرق آسیا با ۱ درصد کاهش روبه رو شده اند و ABS و پلی پروپیلن ها نیز با رشدی معادل ۱ تا ۲ درصد روبه رو شدند. همچنین پلی اتیلن های سنگین فیلم ۱٫۹ درصد افزایش، پلی اتیلن های سبک فیلم ۱ درصد افزایش، پلی اتیلن های سبک خطی ۰٫۵ افزایش را در خاورمیانه و برای معامله در عربستان تجربه کردند.

این در حالی است که برخی از گریدهای پلی اتیلن های ترفتالات با رقابت از سوی معامله گران در هفته گذشته روبه رو شدند، به گفته کارشناسان بازار عرضه اندک این کالا و قرارداشتن در فصل مصرف از دلایل رقابت معامله گران برای این کالاها است.

از سوی دیگر بازار تزریقی ها و بادی ها شرایط آرام و معمولی ای را به دلیل عرضه های منظم و فراوان تولیدکنندگان پشت سر می گذارد. «ایکس تری» امیرکبیر هم هفته گذشته با ۲٫۵ درصد رقابت خریداری شد، حال آنکه «ایکس تری» شازند وارد سیستم مچینگ شد، تا هفته های قبل کاملا روند معاملات این کالاها برعکس بود، چرا که نرخ «ایکس تری» شازند کمتر از امیرکبیر است، هفته قبل هم نرخ شازند ۲۰۰ تومان ارزان تر از امیرکبیر بود، اما دارندگان کدهای معاف از مالیات ترجیح دادند با لغو دریافت مالیات از سوی امیرکبیر، ایکس تری این پتروشیمی را بخرند.

در همین حال معامله استایرن منومر در چهارشنبه هفته گذشته پس از چند هفته آرامش با رقابت بیشتر روبه رو شد، کاهش عرضه این کالا از سوی پتروشیمی پارس از دلایل افزایش رقابت برای این کالا است، کارشناسان بازار توصیه می کنند برای بازگشت تعادل در بازار این کالا نیز به عرضه ۳ هزارتنی از سوی پتروشیمی پارس است. این در حالی است که بیشترین رقابت برای خرید استایرن منومر توسط پتروشیمی قائدبصیر انجام شد.

سودکاستیک پتروشیمی اروند هم در هفته گذشته با وجود عدم تغییر قیمت های جهانی، وارد سیستم مچینگ شد، گفته می شود افزایش عرضه سودکاستیک از دلایل بی توجهی خریداران به این کالا است، این در حالی است که خریداران هفته قبل برای این کالا رقابت کردند و احتمالا ۲۰ تا ۳۰ تومان هم ضرر کردند.

در همین حال بازار منومر وینیل استات پتروشیمی شازند به تعادل رسیده است و از این رو در روز چهارشنبه با ۱۰ تا ۱۵ تومان رقابت معاملات این کالا انجام شد. البته اسیدترفتالیک پتروشیمی تندگویان به دلیل عرضه های اندک با سقف قیمت و تسهیم به نسبت روبه رو شد، این کالا با رقم ۲ هزار و ۲۵۹ تومان خریدرای شد. اسیداستیک فن آوران هم با وجود افزایش عرضه، با تقاضای ۵ برابری روبه رو و سقف قیمت را لمس کرد. دی اتانول آمین شازند هم در روز چهارشنبه سقف خورد و تسهیم به نسبت شد، این در حالی است که هفته قبل خریداران به دلیل روند منفی این کالا در بازارهای جهانی تمایلی به خرید نشان ندادند، حال آنکه می توانستند این کالا را با ۳ تا ۴ درصد رقابت خریداری کنند.

البته پلی اتیلن های سبک فیلم پتروشیمی بندرامام و گرید ۰۱۹۰ آریاساسول هم هفته گذشته معاملاتی درخور توجه را پشت سرگذاشتند. برای گرید ۵۱۱۰ و F7000 مهر هم رقابتی حدودا ۲ درصدی انجام شد. تقاضای پلی اتیلن سبک خطی ۲۰۹ امیرکبیر هم ۴۰۰ تن بیشتر بود و با رقابت محدود روبه رو شد.

از سوی دیگر بازار بنزن، زایلین، کریستال ملامین و اوره هم با آرامش روبه رو است و نهایتا این کالاها با قیمت پایه مورد معامله قرار می گیرد.

گر چه بازار جهانی محصولات پتروشیمی روندی نزولی دارد، اما برخی از تحلیل گران معتقدند؛ کف قیمتی در برخی از محصولات لمس شده است، نگاهی به روند قیمت ها در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته در جنوب شرق آسیا نیز نشان می دهد که قیمت برخی از پلیمرها اندکی افزایش یافته است. اما در بازار داخل همچنان وجود کدهای معاف از مالیات، بازیگران بازار پتروشیمی را درگیر کرده است، از سوی دیگر در فصل مصرف برخی گریدها هم قرار داریم. البته منابع خبری نزدیک به شرکت ملی صنایع پتروشیمی از انجام مراحلی برای لغو سهمیه کدهای معاف از مالیات که واحدهای تولیدی آنها فعالیتی ندارند، خبر می دهند.

در همین حال با توجه به افت قیمت نفت و تاثیر مستقیم این افت بر محصولات شیمیایی به نظر می رسد، قیمت جهانی محصولات شیمیایی با ادامه افت قیمت نفت، روندی منفی داشته باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا