مقالات

آیا روزهای بهتری هست؟

بسپار/ ایران پلیمر همیشه روزهای بهتری هست و البته روزهای بدتری. این نسبیت در همه جا و در همه چیز می تواند معنا پیدا کند، حالا اگر نه در اخلاق.

ماه هاست که در زندگی حرفه ای منتظر روزهای بهتریم. بدون افقی روشن و کور سویی از امید که ما را از این وهله گذار شاید، سری به سلامت بگذراند.

وقتی با مدیران صنعت پلیمر گفت و گو می کنیم، خودم و یا همکارانم، گاهی از سخت جانی، دل آدم ها برای خودشان به درد می آید حتی. اما مگر دیگر چه می شود کرد؟ وقتی اراده ای و توانی برای کنترل عوامل برون سازمانی وجود ندارد.

برای آنها که تصمیم گرفته اند بمانند به هر قیمتی، باید از هر ابزاری برای بقا در این شرایط بسیار دشوار اقتصادی که احتمالا مشابه آن در سالهای اخیر کمتر دیده شده، بهره برد. چه واحدهای کوچک و چه واحدهای بزرگ از شرایط فعلی تاثیر پذیرفته اند. برخی تا مرز تعطیلی های موقت پیش رفته اند و گروهی با راهکارهای مدیریتی توانسته اند سرپا بمانند و شده که از مزیت صادراتی این روزها سود برده تقویت شده باشند.

اگر زنجیره اقتصاد کشور به درستی در هم تنیده بود، بالا رفتن قیمت ارز می توانست برای صنعت پلاستیک کشور در بازارهای منطقه فرصتی بی رقیب فراهم کند، اما افسوس که این هم در مواجهه با عواملی دیگر کار را شروع نشده، پایان داد.

چرخه معیوب تامین داخلی مواد اولیه صنعت پلیمر، داستان پر آب چشم واردات خطوط تولید، تجهیزات خطوط و مواد اولیه فرمولاسیون های این صنعت و … نمی گذارد که کار در این صنعت بی دغدغه باشد.

فریاد صنعت پلیمر از جلسات تشکل های آن با وزاتخانه متولی صنعت کشور، با اتاق بازرگانی، با مراکز قدرقدرت پتروشیمی (که داعیه تامین ارز کشور را در وانفسای فعلی دارند)، با حتی قوه قانونگذار و هر کس که دست به دامانشان می رسید، فراتر نرفت و تا حدودی بی نتیجه بود.

اما این شرح مصایب را همه ما بارها شنیده ایم.

ما هم بارها از حامیان تمام این سالها شنیدیم که چرا باید در چنین اوضاعی تبلیغ کرد؟ از بسیاری شنیدیم که کارمان عجیب است بی وقفه و همانند قبل هر ماه مجله را منتشر می کنیم.

اما بسپار هم یک سازمان و بنگاه اقتصادی است حالا کوچک و هر چند فرهنگی. همکاران ما سالها در کنار ما بوده اند و ما هنوز تن به تعدیل نداده ایم. ما هم مثل خیلی از شما در حال عبور از روزهای بد هستیم و برای ما هم باید است که آن را بگذرانیم.

خوب است که اتفاقا یکی از تجربیات خوشایند خود را با شما به اشتراک بگذاریم.

سازوکار درآمدی بسپار مبتنی بر درج آگهی های تبلیغاتی است که بخشی از آنها قراردادهای سالانه هستند. یکی از مدیران صنعت پلاستیک وقتی از شرایط دشوار انتشار مجله و چندین و چند نوبت افزایش قیمت کاغذ خصوصا، و هزینه های فنی چاپ مطلع شد، پیشنهاد کرد که افزایش قیمتی را بر قراردادها اعمال کنیم، به دلیل حادث شدن شرایط غیرمترقبه. که بود به راستی.

اما ما که هرگز نمی توانستیم از زیر بار تعهدات خود شانه خالی کنیم، صرفا در نامه ای دوستانه به سفارش دهندگان آگهی درخواست کردیم در صورت امکان و تمایل و کاملا داوطلبانه ما را با افزایش پرداختی های خود در چارچوب مشخص در نیمه دوم سال همراهی کنند.

می توانم با اطمینان بگویم که نتیجه حیرت انگیز بود. خیلی ها با سقف پیشنهادی ما موافقت کردند و بعضی با درصدی از آن. جز سپاس بی دریغ حرفی نداریم. حتی سپاس از آنها که صادقانه برایمان نوشتند که قادر به اعمال افزایشی نیستند و بی اعتنا از کنار ما رد نشدند.

فروتنانه قدردان همه شما که 20 سال انتشار این رسانه را موجب شدید، هستیم.

 

تبسم علیزادمنیر

 

 

متن سرمقاله شماره 195ام ماهنامه بسپار که در نیمه آذرماه منتشر شده است.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه ی اصلی همین سایت وجود دارد.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا