مقالات

آنتی اکسیدان ها و پایدارکننده‌های صنایع پلاستیک: بازاری رو به رشد

بسپار/ ایران پلیمر آمیزه‌کارانی که از پاداُکسنده‌ها و پایدارکننده‌ها استفاده می‌کنند نمی‌توانند از تغییرات بازار این مواد چشم بردارند، این تغییرات بسیار سریع اتفاق افتاده و ناشی از ثبت قوانین جدید است که تعیین می‌کند چه ماده‌ای مجاز است تولید شود و چگونه تولید شود. این روند به آمیزه‌کاران کمک می‌کند تا آن‌چه مشتری می‌خواهد را درک کنند. در این مقاله درمی یابید که چگونه تامین­ کننده‌های مواد افزودنی برای کمک در این زمینه، حاضر هستند.

شرکت Addivant علت رشد و توسعه پاداُکسنده‌ها را ناشی از افزایش نگرانی‌ها در مورد دست‌رسی به مواد و ذخایر موجود می‌داند. این شرکت به افزایش تولید ناخالص داخلی در زمینه ظرفیت بسپارها در سراسر جهان، به خصوص پلی‌اولفین‌ها در آمریکا، اشاره می‌کند و می‌گوید افزایش ظرفیت‌ مواد افزودنی با سرعت مشابهی صورت نگرفته است. شرکت Addivant در حال سرمایه‌گذاری در زمینه تولید پاداُکسنده‌ها است که منابع آن پیش از این در نظر گرفته شده‌اند.

عامل دیگر نظیر آلودگی هوا که منجر به تعطیلی کارخانه‌ها در چین شد، توانست روند این بازار را در ماه‌های آتی شتاب دهد. در دو سال گذشته، برخی از کارخانه‌های تولیدکننده مواد واسطه برای پایدارکننده‌ها تعطیل شد‌ند یا به اجبار به مراکز شیمیایی با زیرساخت‌های اختصاصی منتقل شدند.

چین تنها کشوری نیست که تمرکز خود را بر الزامات قانونی افزایش داده است، در 10 سال گذشته در بیش‌ از 40 کشور، قوانین جدیدی در زمینه کنترل مواد شیمیایی ارایه شده است. قوانین سخت‌گیرانه ­تر به خصوص آن‌هایی که مربوط به سلامتی و ایمنی می‌شوند می‌توانند منجر به برداشتن گام­ های اصلاحی شوند که به ناچار بر قیمت محصولات تاثیر خواهد گذاشت.

در اتحادیه اروپا، قوانین REACH (ثبت، ارزیابی، اختیارات و محدودیت­های استفاده از مواد شیمیایی) از سال آینده سخت‌تر خواهد شد و محصولاتی که در حجم یک تا یک ‌صد تُن در هر سال تولید یا وارد می‌شوند تنها تا 31 ماه مه فرصت دارند تا ثبت شده و مورد ارزیابی قرار گیرند. بسیاری از تامین‌کنندگان چنین محصولاتی در مورد هزینه ثبت مواد سوال می‌کنند که این کار ارزان نیست. این رویکرد ممکن است باعث حذف بعضی از محصولات شیمیایی (که شامل انواع خاصی از پاداکسنده‌ها و پایدارکننده پرتو فرابنفش نیز می‌شود) از بازار شود. آمیزه‌کاران مجبور هستند که در سال 2018 و 2019 با سرعت بیش‌تری کار کنند و برخی از محصولات خود را از نو ترکیب‌بندی کنند.

آمیزه‌کاران باید مطمئن شوند که زنجیره تامین آن‌ها به قدر کافی قوی است و با تامین‌کنندگانی کار کنند که دارای چندین مرکز بوده تا بتوانند محصولاتی که مورد نیاز آن‌ها است را تامین کنند.

شرکت Addivant در چند ماه گذشته محصولاتی معرفی کرده است که تغییر نیازهای مشتری‌ها و الزامات قانونی را پاسخ می‌دهد. یکی از این محصولات، سِری Ultranox 800 (پاداکسنده‌ فسفیتی‌) است که توسط آمیزه‌کاران پلی‌پروپیلن و بازیافت‌کننده‌ها استفاده می‌شود. در حال حاضر، سه دسته از این محصولات با شماره ­های 813، 815 و 817، در بازار وجود دارد. این مواد به منظور استفاده در کاربردهایی که به پایداری در دمای زیاد انبارش، پایداری فرایندی زیاد و پایداری رنگی بیشتر احتیاج دارند، طراحی شده است. این مواد به عنوان جایگزین برای محصولات نوع B225 و B215 تعیین شده‌اند. در مقایسه با پاداکسنده‌های موجود، این محصولات توانایی کاهش تغییر رنگ (discoloration) تا 50 درصد و بهبود حفظ شارش مذاب تا 20 درصد را دارند. 

برگردان: مهندس محدثه لطیفی

(ادامه دارد…) 

متن کامل این مصاحبه را در شماره 184ام  ماهنامه بسپار که در دی ماه منتشر شده است بخوانید. 

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکارخانم ارشاد .تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه اصلی همین سایت وجود دارد.


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا