اخبار

آلمان برای تسهیل روابط شرکت‌های خود با ایران دفتر ویژه ای دایر کرد

بسپار/ ایران پلیمر دولت آلمان روز جمعه اعلام کرد، دفتر ویژه ای ایجاد کرده است که هدف از آن دادن مشاوره به شرکت‌هایی است که از بابت بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران نگرانی دارند.

وزارت دارایی این کشور با اعلام این خبر گفت که شرکت‌ها می‌توانند پرسش‌های خود درخصوص همکاری با ایران را با دفتر مذکور در میان بگذارند.
این وزارتخانه تاکید کرد، برلین همچنان به تعهدات خود در مورد برجام پایبند خواهد بود و به صدور ضمانت‌نامه‌های اعتبار صادارات ادامه خواهد داد.
آلمان یکی از سه کشور امضا کننده اروپایی برجام است که هم‌اکنون با همکاری دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا، در تلاش برای حفظ این توافق پس از خروج آمریکاست.
اقدام این کشور در بازگشایی یک دفتر مشاوره‌ای ویژه برجام، در راستای پیشنهاد اخیر کمیسیون اروپا برای اقدام منفرد هر یک از کشورها در همانگی با تصمیم‌های جمعی اتخاذ شده است.
فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجه این اتحادیه اخیرا در همین رابطه در پارلمان اروپا گفته بود: تنها راه نتیجه بخش بودن این فعالیت‌ها (برای حفظ برجام) اقدام جمعی اعضا در سطح اتحادیه اروپا و نیز اقدامات منفرد هر کشور به صورت هماهنگ است.
در کنار این فعالیت‌ها، کمیسیون اروپا قانون مسدودساز تحریم‌های آمریکا (Blocking Statute) و نیز دستورالعمل‌های جدید برای بانک سرمایه‌گذاری اروپا را با هدف تسهیل سرمایه‌گذاری در ایران بروز رسانی کرده است.
این مصوبه ها پیش از بازگشت تحریم های آمریکا علیه ایران وارد فاز اجرایی خواهند شد.
قانون مسدودساز تحریم های آمریکا نخستین بار در سال 1996 برای مقابله اروپا با گروهی از تحریم‌ها علیه کوبا، ایران و لیبی تدوین شده بود. این قانون هم‌اکنون با اصلاحیه صورت گرفته‌، تحریم‌های ثانویه آمریکا علیه ایران را شامل می‌شود.
اجرای قانون مذکور، شرکت ها را از پیروی از تحریم های خارجی منع می کند و اتحادیه اروپا به موجب آن، احکام جریمه احتمالی برای کسب و کارهای اروپایی که با ایران همکاری می کنند را به رسمیت نخواهد شناخت.
منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا