اخبار

از صنعت/ آشنایی با دستگاه تینت یا ترکیب رنگ کامپیوتری

بسپار / ایران پلیمر دستگاه تینت (ترکیب رنگ کامپیوتری) چگونه به وجود آمد؟ درگذشته استفاده از رنگها محدود بود و تنوع کمتری داشت، برای ایجاد رنگ‌های دلخواه ترکیب رنگ‌ها به صورت تجربی و با آزمون و خطا انجام می‌شده، که دارای مشکلاتی بود. از جمله آنها می‌توان به تکرارپذیر نبودن به دلیل مغایرت رنگ در صورت نیاز مجدد، وقت گیر بودن، هدر رفتن رنگ و در نتیجه پرهزینه بودن در صورت مغایرت رنگ اشاره کرد.

اصلاحات و روش های ترکیب رنگ

تینت: ترکیب رنگ اصلی با رنگ سفید که رنگ اصلی را روشن می‌کند. هر چه رنگ سفید بیشتری استفاده شود رنگ نهایی روشن تر می‌شود.
شید: نرکیب رنگ های اصلی با رنگ سیاه، هر چه میزان رنگ مشکی استفاده شده بیشتر باشد رنگ نهایی تیره‌تری ایجاد می‌شود.
تن: ترکیب رنگ خاکستری (هم رنگ سفید و هم رنگ سیاه) با رنگ‌های اصلی برای ایجاد رنگ‌های جدید

دستگاه تینت (ترکیب رنگ کامپیوتری) شامل دستگاه تزریق رنگ و ترکیب کننده رنگ (میکسر) است. دستگاه تزریق رنگ به یک سیستم کامپیوتری متصل است. این دستگاه با ترکیب رنگ پایه (سفید) و مقدار مشخصی از مادر رنگ‌های مختلف رنگ دلخواه را ایجاد می‌کند. این دستگاه امکان ایجاد رنگ‌های متنوع و با کیفیت را فراهم کرده است.
دستگاه ترکیب رنگ کامپیوتری برای هر رنگ کد خاصی دارد که این کدها به همراه مقادیر دقیق رنگ مصرفی شان در کامپیوتر ذخیره می‌شود و می‌توان بارها  از این کد رنگ بدون مغایرت در رنگ نهایی، رنگ مورد نظر را ایجاد کرد.

مزایای دستگاه ترکیب رنگ

  •  تنوع بسیار بالای رنگ
  •  کم هزینه و وقت گیر نبودن (ترکیب و استفاده به اندازه لازم رنگها)
  •  ترکیب رنگ در حجم کم
  •  تکرارپذیر بودن
  • و….

دستگاه‌های ترکیب رنگ کامپیوتری از نظر دقت در تزریق رنگ و مکانیزم ترزیق متفاوت هستند، هر چه این دقت بیشتر باشد رنگ ترکیبی به رنگ انتخابی نزدیک‌تر است. دستگاه تینت، تمامی اطلاعات مربوط به کدهای رنگ‌های آکریلیک و روغنی را به همراه میزان رنگ پایه (رنگ سفید) و رنگ‌های مادر را دارد. به دلیل تنوع رنگی و دقت بالا در تولید رنگ دلخواه و امکان تکرار پذیری رنگ مورد نظر استفاده از ترکیب رنگ کامپیوتری بیشتر شده است.

دستگاه‌های تینت دارای کاتالوگ‌های رنگی هستند. کاتالوگ های رنگی مختلفی در صنایع مختلف وجود دارد. به عنوان مثال کاتالوگ پنتون در صنعت چاب و کاتالوگ بین المللی نوا، رال و اسپریت در رنگ های ساختمانی کاربرد دارند. کاتالوگ ها به گروه های چهار گروه سیر، روشن، عمیق و ملایم تقسیم می شوند و دارای ۲۰ هزار فام رنگی هستند.

 

شرکت تولیدی شیمی گران فردا با برند تجاری Sandora فعالیت خود را از سال 1389 در زمینه ی تولید انواع رنگ های ساختمانی پایه آب جهت نماهای داخلی و خارجی، پایه حلال و ایزولاسیون آغاز نمود که با تولید نسل جدید رنگ های آکریلیک و دکوراتیو توانسته است سهم قابل توجهی از بازار داخلی کشور و همچنین صادرات به کشورهای همجوار را به خود اختصاص دهد. شرکت تولیدی شیمی گران فردا به عنوان واحد نمونه کیفیت استان تهران در سال 1393 از طرف سازمان صنعت معدن و تجارت توانسته در مجموعه ای جوان و پویا با ارائه ی محصولات با کیفیت و جدیدترین فرمولاسیون روز دنیا و بهترین خدمات اعم از آموزش مجریان و مشتریان در سراسر کشور و رضایت مصرف کنندگان، مشتری مداری را سرلوحه ی کار خویش قرار دهد.
از اهداف مهم این شرکت، در راستای حمایت و مشارکت در صیانت از محیط زیست، تولید هر چه بیشتر  رنگ های پایه آب می باشد و تلاش می شود رفتاری مبتنی بر احترام به محیط زیست در امور شرکت و خانواده ی بزرگ رنگ ساندورا پیشه شود.

 

ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا