اخبار

آرین قصری: ظرفیت بازار ایران در صنعت پلیمر جای کار بسیار دارد

بسپار می نویسد، دکتر آرین قصری، رییس کمیسیون روابط عمومی انجمن ملی صنایع پلاستیک و پلیمر در همایش VDMA در تهران گفت: امیدوارم همکاری ایران و آلمان مجددا احیا و همانند گذشته شود. آماری که ارائه می دهم فکر کنم بتواند به تسهیل در تصمیم گیری شما برای ورود مجدد به بازار ایران کمک کند.

ایران نزدیک به 80 میلیون نفر جمعیت دارد. نزدیک به 5/5 میلیون تن محصولات پلیمری در کشور دارد تولید می شود. قریب به 12 هزار واحد در صنایع تکمیلی و پایین دستی وجود دارند که در کشور فعال هستند و پتانسیل خوبی برای شرکت های ماشین ساز دارند زیرا به نوسازی و بازسازی صنایع خود نیازمندند.

وی افزود: در دوران تحریم، کشور شرایط سختی را پشت سر گذاشت. اثرات منفی بر اقتصاد کشور وارد شد. کاهش تولید ناخالص ملی، بحث افزایش تورم، قطع ارتباط بین بانک های بین المللی و عدم امکان همکاری بانک ها برای تامین منابع مالی و خرید ماشین آلات یکی از معضلات اصلی واحدهای صنعتی ما در طی 7 8 سال اخیر بود.

با توجه به شرایط حاضر و مسیر رفع این موانع امیدوار هستیم که بتوانیم با همکاری بانک های داخلی و آلمانی و همچنین صندوق توسعه ملی که یکی از حامیان تامین منابع مالی برای خرید ماشین آلات صنعتی است بتوانیم مجددا از این تکنولوژی ها بهره مند شویم.
در سال 93 نزدیک 49 میلیارد و 744 میلیون دلار صادرات داشتیم و در مقابل 52 میلیارد و 407 میلیون دلار واردات داشتیم. یعنی نزدیک به 102 میلیارد دلار گردش مالی داشتیم.

طبق آمار رسمی اعلام شده نزدیک 14 میلیارد و 241 میلیون دلار از این میزان صادرات مربوط به محصولات پلیمری بوده است یا به صورت مواد خام یا محصولات تکمیلی.

در سال 1393 طبق گزارشات رسمی گمرک کشور بیش از 147 میلیون دلار ماشین آلات وارد ایران شده که در فرایندهای مختلف مثل ماشین آلات تزریق پلاستیک، انواع اکسترودرها، تزریق بادی و سایر فرایندهای دمشی وارد کشور شده است.

از این 147 میلیون دلار، 71 میلیون دلار از چین ماشین آلات وارد کشور شد که در تامین ماشین آلات رتبه اول را کسب کرد. پس از آن امارات با 21 میلیون دلار رتبه دوم، ایتالیا با 5/13 میلیون دلار رتبه سوم، ترکیه با 4/13 میلیون دلار رتبه چهارم، تایوان با 2/12 میلیون دلار رتبه پنجم و آلمان با 5 میلیون دلار در رتبه ششم قرار گرفت. پس از آن نیز اتریش با 1/4 میلیون دلار.

طبق آمار وزارت صنعت معدن و تجارت، حدود 240 واحد سازنده ماشین آلات در زمینه پلاستیک و لاستیک در کشور فعال است. ارزیابی کشور در سال بیش از 3000 دستگاه برای انواع فرایندهای پلیمری پیش بینی شده است که این تقاضا می تواند در سال های بعد افزایش یابد. این یک پتانسیل برای ماشین سازان اروپایی است.
با توجه به برداشته شدن تحریم و ایجاد فضای مناسب سیاسی برای همکاری و امکان حضور مستقیم شرکت های خارجی و نقش موثر بانک ها علی الخصوص صندوق توسعه ملی برای تسهیل در خرید ماشین آلات، امید است با رفع این موانع هر چه سریعتر برای انجام اقدامات اجرایی موثر بتوانیم این زنجیره فرایند را بهم وصل کنیم و شاهد ورود تکنولوژی جدید در کشور باشیم.

وی با ابراز آمادگی انجمن ملی برای تبادل اطلاعات افزود: امیدوارم بتوانیم با تداوم این جلسات و حضور صنایع ایران در کشور آلمان، این تبادل اطلاعات فنی و امکان ورود به فعالیت های تجاری و بازرگانی هر چه سریعتر میسر شود. امیدارم بتوانیم سهم بیشتری را در بازار منطقه کسب کنیم. علت این است که سیاست های دولت ایران این است که تولیدات داخلی را حمایت کند. اگر شرکت های خارجی در ایران سرمایه گذاری کنند، طبیعتا از این حمایت ها برخوردار خواهند شد. قطعا ایران به عنوان کشور امن در منطقه می تواند شریک تجاری خوبی برای واحدهای شما باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا