اقتصاد و مدیریت

پیشنهادهای نوروزی بسپار: موزه گردی

به انتخاب: ایمان فتحی

 

موزه یا آثارخانه به مکان خاصی که در آن مجموعه‌ای از آثار باستانی و اشیای با ارزش را به معرض نمایش می‌گذارند، گفته می‌شود. ۱۸ می مصادف با ۲۸ اردیبهشت روز جهانی موزه است. هدف موزه‌ها، تحقیق در آثار و شواهد به‌جای‌مانده انسان و محیط زیست او، گردآوری آثار، حفظ و بهره‌وری معنوی و ایجاد ارتباط بین این آثار، به ویژه به نمایش گذاردن آنها به منظور بررسی و بهره معنوی است.

در ایران ساخت اولین موزه به ناصرالدین شاه قاجار و پس از بازگشت وی از سفر اروپا نسبت داده می‌شود.

 

موزه عکسخانه ایران

موزه عکسخانه ایران، به دست سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران و با کوشش بهمن جلالی ساخته شده ‌است و اولین موزه تخصصی کاربردی در ایران و خاورمیانه می‌باشد که برای فعالیت‌های عکسخانه در نظر گرفته شده است. این موزه در اردیبهشت ماه 1374 در فضایی با مساحت 250 مترمربع تأسیس گردید. موزه عکسخانه شهر شامل نمایشگاه شماره 1، نمایشگاه شماره 2، کتابخانه تخصصی عکاسی و لابراتوار می باشد.

موزه عکسخانه شهر بخشی از همایشگاه جهانی تاریخ عکاسی است و متعلق به تمام ایرانیانی است که میراث فرهنگی خود را پاس می دارند و به عکاسی و تاریخ پرسرگذشت عکاسی در ایران علاقمند هستند . این موزه با هدف گردآوری، حفاظت و نگهداری، آموزش و پژوهش تخصصصی عکاسی و تاریخ عکاسی فعالیت می کند، هرچند در طبقه بندی موزه ای تخصصی بودن موزه مطرح می باشد لیکن از ابعاد تاریخی، علمی، هنری، مردم شناسی، کاربردی و ارزشی قابل بررسی می باشد

از آنجا که “عکسخانه” عنوانی بوده است برای عکاسی‌های قدیم، به همین دلیل نام موزه عکاسی ایران با توجه به پیشینه آن “موزه عکسخانه شهر” انتخاب شده است. این موزه دائمی دارای بخش‌های مختلفی است که به اقتضای شرایط فضایی موجود برای فعالیت‌های عکسخانه در نظر گرفته شده است.

یکی از بخش‌های این موزه دو نمایشگاه برای نمایش آثار مختلف در زمینه عکس و فیلم می‌باشد. در نمایشگاه شماره یک دوربین‌های قطع بزرگ از بدو اختراع تا سال 1900 میلادی و ابزار و ادوات مختلف عکاسی جهت ظهور و ثبوت عکس قرار دارد. این فضای نمایشگاهی محل برپایی نمایشگاه‌های موقت یا دوره‌ای موزه از جمله نمایشگاه‌های عکس از عکاسان معاصر و مجموعه‌داران خصوصی و همچنین نمایش عکس‌های قدیمی از آرشیو موزه می‌باشد. در نمایشگاه شماره دو دوربین‌های قطع متوسط و کوچک مربوط به سال‌های 1900 تا 1970 میلادی به نمایش گذاشته شده‌اند. علاوه بر این پروژکتورهای پخش اسلاید و چند دوربین فیلمبرداری نیز به چشم می‌خورد. همچنین یک نمونه استودیوی قدیمی نیز به زیبایی این گالری افزوده است.

در کتابخانه این موزه کتاب‌ها، مجلات و نشریات منتشر شده در حوزه عکاسی به زبان فارسی و انگلیسی نگهداری می‌شوند. لابراتور چاپ عکس و ظهور فیلم نیز از دیگر بخش‌های این موزه است که همه روزه از ساعت 9:30 الی 15:30 (با هماهنگی قبلی) در اختیار دانشجویان و علاقمندان قرار می‌گیرد.

در موزه عکسخانه عکس‌های قدیمی برای شناساندن گوشه‌هایی از تاریخ تصویری ایران و نمایشگاه عکس‌های معاصر جهت معرفی عکاسان پیشکسوت و جدید برگزار می‌گردد.

 

موزه عکسخانه در میدان هفت تیر، خیابان بهار شیراز، میدان بهار شیراز قرار دارد و بازدید از آن از شنبه تا چهارشنبه 9 تا 13 – 14 تا 17 پنجشنبه 9 تا 13 16 امکان‌پذیر می‌باشد.

شماره تماس موزه عکسخانه 88848993 (021) است.

 

 

موزه جواهرات ملی

موزه جواهرات ملی ایران در خیابان فردوسی تهران و در مقابل سفارت ترکیه قرار دارد خزانه فعلی جواهرات، در سال 1334 ساخته و در سال 1339 با تاسيس بانک مرکزی ايران افتتاح و به اين بانک سپرده شد و اکنون نيز در صيانت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ايران می‌باشد. در حال حاضر اين مجموعه بی‌نظير در قالب موزه معرض ديد عموم قرار دارد بسیاری از جواهرات سلطنتی ایران از دوره صفوی، دوره افشار، قاجار و پهلوی در این موزه به نمایش گذارده شده‌ است. از جمله می‌ توان به الماس دریای نور، جقه نادری، تاج فرح پهلوی، تاج کیانی، کره جواهر نشان، تخت طاووس (قاجاری) (تخت خورشید) و تخت نادری اشاره کرد.


(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 174 ام ماهنامه بسپار که در اسفندماه منتشر شده است بخوانید.
در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکارخانم ارشاد تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه اصلی همین سایت وجود دارد. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا